klantlogo

Diensten

Laatst gewijzigd door Gebruiker afgeschermd op 14-05-2024 19:51:01

De omgevingsdienst levert haar diensten voor de volgende taken:

  • Milieu-breed en facultatief ingebrachte taken.
  • *BRIKS taken gaan worden uitgevoerd door de ODT voor de provincie (hoe nog niet helemaal duidelijk)

Dit overzicht gaat in oktober 2021 bijgewerkt worden om de omgevingswet te verwerken. Hierbij wordt rekening gehouden met de PDC voor 2022.

Bovenstaande betekent de volgende opsomming van de primaire taken in het kader van milieu:

  • Casemanagement: 
    • Toetsen op volledigheid van de algemene gegevens van een aanvraag;
    • Organiseren / begeleiden van overleg met de aanvrager (vooroverleg);
    • Bewaken proces (termijnen), integraliteit en voortgang van de aanvraag;
    • Inschakelen van vakdisciplines en wanneer nodig externe partijen (coördineren inhoudelijke volledigheid);
    • Het uitzetten van adviesaanvragen aan de wettelijke adviseurs;
    • (Concept-) Besluiten (laten) samenstellen en coördineren.
  • Vakinhoudelijke toets (Vergunningverlening) milieu:
    • Toetsen van de ontvankelijkheid van het milieudeel van een aanvraag
    • Adviseren over en/of opstellen van besluiten in relatie tot het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van het milieudeel van een omgevingsvergunning voor het oprichten, veranderen of veranderen van de werking of het inwerking hebben van een inrichting. 
    • Afhandelen van meldingen in het kader van het activiteitenbesluit, inclusief het beoordelen van gekwantificeerde doelvoorschriften, erkende maatregelen, verplichte maatregelen en/of het beoordelen van een gelijkwaardige voorziening op basis van representatieve meetgegevens, onderbouwde berekeningen of een risicoanalyse en het opstellen van maatwerkvoorschriften en instemmende beschikkingen. (Dit gaat aangepast worden i.v.m. Omgevingswet)
    • Tijdig signaleren welke milieuspecialisten en/of juristen moeten worden ingeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen
    • Begeleiden, beoordelen en interpreteren van een milieuzoneringsonderzoek. 
  • Toezicht en handhaving milieu
    • Maken van risicoanalyses op bedrijfsniveau en indien nodig vertalen naar bedrijfsspecifiek toezichtsplan met risico's, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie. 
    • Administratief toezicht houden op basis van openbare en bedrijfsspecifieke documenten (inclusief het beoordelen van rapporten die naar aanleiding van de vergunning moeten worden ingediend, bijv. NRB toets). 
    • Voorbereiden en uitvoeren van controles ter plaatse op basis van vergunningvoorschriften, rechtstreekse verboden, meldingen en/of de eisen uit het Activiteitenbesluit (of de gelijkwaardige voorzieningen). 
    • Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken. Opstellen bezoekverslag/brief.  
    • Handhaven bij (opnieuw) geconstateerde overtredingen conform sanctiestrategie (LHS). 
    • Behandelen ongewone voorvallen 24 uur per dag, klachten, meldingen en verzoeken tot handhaven. 
    • Tijdig signaleren welke specialisten en/of juristen moeten worden ingeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen. 
  • Behandelen juridische aspecten vergunningverlening (Milieu)
    • (Procedureel) beoordelen van vergunningaanvragen. 
    • Adviseren over diverse juridische vraagstukken op het terrein van het omgevingsrecht. 
    • Adviseren dan wel opstellen van (gedoog) beschikkingen ten aanzien van (complexe) aanvragen op grond van de Wabo. 
    • Behandelen van bezwaar- en beroepschriften, verzoeken voorlopige voorziening en zienswijzen, opstellen verweerschriften en pleitnotas en vertegenwoordigen van het bevoegd gezag bij de behandeling hiervan. 
  • Behandelen juridische aspecten handhaving (Milieu)
    • (Procedureel) beoordelen van handhavingsverzoeken en gedoogbeschikkingen. 
    • Adviseren over juridische vraagstukken op het terrein van omgevingsrecht. 
    • Behandelen en begeleiden van handhavingprocedures. 
    • Opstellen van beschikkingen ten aanzien van (complexe) handhavingszaken en het doen van aanschrijvingen in het kader van bouw, RO en milieu. 
    • Behandelen van bezwaar- en beroepschriften, opstellen verweerschriften en pleitnota‟s en vertegenwoordigen van het bevoegd gezag bij de behandeling hiervan. 
    • Invorderen bestuurlijke geldschulden. 
    • Coördineren flankerend beleid / strafrechtelijk en bestuursrechtelijk acties door boa. 
  • Ketentoezicht
    • Voorbereidend onderzoek externe en schriftelijke bronnen. 
    • Uitvoeren van tactische/risico analyses keten/branche/bedrijf o.b.v. prioriteiten, beleid of op verzoek. 
    • Opstellen van analyseprofielen en interventiestrategie. 
    • Opstellen van ketenbeschrijvingen. 
    • Draaiboeken opstellen voor diepgaand onderzoek. 
    • Audits ter plaatse uitvoeren (combineren financiële en stofstromen).
    • Identificeren onregelmatigheden en oorzaken. 
    • Identificeren fraude. 
    • Fungeren als intern informatieknooppunt. 
    • Uitwisselen van informatie met externe handhavers. 
  • BOA
    • Opsporen van (economische) milieudelicten op het terrein van natuur en milieu en fysieke leefomgeving (waaronder bouwen, wonen, monumenten en ruimte): 
      • uitvoerend ondersteunen bij (eenvoudige) zaken; 
      • deskundig ondersteunen bij gecompliceerde strafzaken; 
      • signaleren van zaken die buiten de opsporingsbevoegdheid of competenties vallen; 
      • terugkoppelen uitvoerbaarheid/handhaafbaarheid van normen en beleid. 
    • Uitvoeren van de bestuurlijke strafbeschikking milieu.
  • Sloop en asbest 
    • Beoordelen (bij een aanvraag) of er een sloopveiligheidsplan benodigd is en het beoordelen van een sloopveiligheidsplan. 
    • Nemen van materiaalmonsters op locatie (niet zijnde asbest). 
    • Beoordelen van sloop aanvragen en meldingen. 
    • Toezicht op de sloop o.a. beoordelen vrijgavemeting, veiligheid, ondergrondse tanks. 
    • Toezicht op mobiele brekers. 
    • Toezicht op sloopmeldingen, onderdeel asbestverwijdering. 
    • Beoordelen asbestinventarisatie. 
    • Toezicht op omgang met asbest (na akkoord sloop afvalstoffen). 
  • Bodem 

Toezicht en handhaving bodem** 

      • Maken van een risicoanalyse en indien nodig vertalen naar locatiespecifiek toezichtsplan met risico‟s, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie.
      • Voorbereiden op basis van openbare en locatiespecifieke bronnen en uitvoeren van controles ter plaatse. 
      • Handhaven bij (opnieuw) geconstateerde overtredingen conform sanctiestrategie. 
      • Behandelen ongewone voorvallen 24 uur per dag, klachten, meldingen en verzoeken tot handhaven. 
      • Tijdig signaleren welke specialisten en/of juristen moeten worden ingeschakeld en hun bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang beoordelen. 

Advisering Bodem, bouwstoffen, water** 

      • Onderhouden, gebruiken en toegankelijk maken van informatie uit een Bodeminformatiesysteem (BIS).
      • Ondersteunen en adviseren in het kader van vergunningverlening en toezicht en handhaving, waaronder:
      • laten uitvoeren, begeleiden bij en toetsen/controleren van bodemonderzoek/lozingonderzoek
      • beoordelen bodembeschermende voorzieningen (indien van toepassing: m.b.t. lozingenonderzoek);
      • uitvoeren van het grondstromenbeheer in het kader van het besluit bodemkwaliteit;
      • beoordelen (aanvragen) grondwateronttrekking, verlenen van de vergunning en uitvoeren toezicht en handhaving;
      • beoordelen (aanvragen) koude-warmte opslagsysteem; 
      • beoordelen bodemsanering (noodzaak en plan), bodemonderzoek laten uitvoeren.
      • Adviseren in het kader van een eenvoudig „afwijkingsbesluit‟; beoordelen bodemkwaliteit vanuit een oogpunt van volksgezondheid.
      • Adviseren in het kader van een complex „afwijkingsbesluit‟;
      • beoordelen geo-hydrologische situatie in relatie tot beoogde functie, beoordelen effecten van beoogde functies op waterkwaliteit, waterkwantiteit en waterveiligheid.
  • Externe veiligheid 
    • Inbrengen aspecten externe,- en procesveiligheid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving en het nemen van een afwijkingsbesluit (inclusief toepassing PGS richtlijnen).  
    • Het bijhouden van de EV-situatie (risicokaart).. 
    • Vaststellen EV-situatie op basis van het RNVGS (relatie kunnen leggen tussen risicobronnen en ruimtelijke situatie en ontwikkelingen).
    • Toetsen ontvankelijkheid QRA en het inhoudelijk beoordelen van het resultaat van een QRA.
    • Maken van QRA's in het kader van BEVI, RNVGS, Buisleidingen.
    • Advisering ten aanzien van verantwoorden groepsrisico (inclusief beheersmaatregelen).
  • Geluid
    • Uitvoeren geluidsonderzoeken en daarover adviseren. 
    • Inventariseren en controleren van invoergegevens. 
    • Opstellen en controleren van rekenmodellen. 
    • Bewerken van gegevens en databestanden met o.a. GIS. 
    • Bewerken van de berekeningsresultaten en toetsen aan de wet- en regelgeving en rapporteren. 
    • Beoordelen/toetsen van metingen in het kader van handhaving.
    • Afgeven hogere waarde ontheffing. 
    • Beoordelen noodzaak voor onderzoek en beoordelen rapportages in het kader van de vergunningverlening, toezicht en het nemen van een afwijkingsbesluit. 
    • Adviseren over geluidsaspecten (inclusief hanteren voorschriften). 
    • Uitvoeren van trillingsonderzoeken.
  • Luchtkwaliteit/geur 
    • Bepalen of van onderzoeksplicht of noodzaak sprake is (o.a. op basis van het Besluit luchtkwaliteit), en zo ja het kunnen bepalen welk rekenmodel van toepassing is. 
    • Laten) uitvoeren van luchtonderzoeken met toepassing van het NNM en CAR model (of een SRM3 model) a. inventariseren en controleren van invoergegevens; 
      • bewerken van gegevens en databestanden; 
      • bewerken van de berekeningsresultaten.
    • Het uitvoeren van luchtonderzoeken met behulp van complexe rekenmodellen (juiste input leveren en output genereren). 
    • Het beoordelen en interpreteren van rapportages (van interne of externe adviseurs) en daarover adviseren i.h.k.v. de vergunningverlening, handhaving en het nemen van een afwijkingsbesluit. 
    • Het beoordelen van geurrapportage. 
    • Het uitvoeren van emissiemetingen en geuronderzoeken. 
  • Procescoördinatie
  • Programma-uitvoering
  • Ondersteuning implementatie nieuwe wet- en regelgeving 
  • Kwaliteitsmanagement
  • Klachtenafhandeling
  • Bijdragen leveren aan lege-berekeningen of het heffen van leges.

Daarnaast zijn de volgende ondersteunende taken onderscheiden:

  • Management
  • Managementondersteuning
  • Financiën
  • Juridische zaken
  • Personeel & Organisatie
  • Facilitaire Zaken
  • Communicatie
  • Informatisering & Automatisering.
  • Archivering van niet primaire proces documenten (de archivering van primaire proces documenten ligt bij bevoegd gezag.)
  • (externe) Verantwoording (als onderdeel van management, financiën, primair proces)
  • Inkoop en contractmanagement

Weet u het zeker?

Annuleer
Huidig Id Gebruiker Tijdstip wijziging Opmerking bij versie
20013 Onbekend 14-05-2024 19:51 Conversie van XWiki voltooid
19463 Onbekend 14-05-2024 19:49 Initiële versie aangemaakt
19464 Onbekend 14-05-2024 19:49
Je hebt niet de juiste rechten om bijlagen toe te voegen